چهره شاخص بادرود

دوشنبه 29 فروردین 1390

شهادت حضرت علی عباس و محمد تسلیت

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: تاریخچه بادرود، 

می گویند: امروز سالروز شهادت امامزاده علی عباس و محمد هست اما وقتی كه از اهل علم پرسیدیم متوجه شدیم كه این تاریخ سند بسیار ضعیفی دارد و به همین خاطر كسی به این نكته توجه نداشته است و به همین خاطر هنوز بین مردم منطقه جا نیافتاده است .
این مطالب زیاد مهم نیست كه تاریخ شهادت كی بوده است آنچه كه مهم است حرمت و جایگاه این دو بزرگوار است در این منطقه وقتی كه نام زیارت و زیارتگاه این دو امامزاده مطرح می شود  بچه ها به یاد بازار رفتن و به یاد تفریح در حیاط امامزادگان می افتند و این به این خاطر است كه بزرگان نتوانسته اند حرمت این دو امامزاده را نگهدارند و بچه ها از والدین خود آموخته اند و بعضی می خواهند با تعیین تاریخ شهادت احترام این دو بزرگوار در سال یك بار حفظ شود ولی نمی دانند كه اگر بحث احترام است باید در طول سال احترام این دو بزرگوار حفظ شود. 

چند روز پیش یه عده به این زیارتگاه آمده بودند و به همدیگر می گفتند: كه بادی ها این دو امامزاده رو كشتند و حالا هم مثل مردم كوفه عزاداری هم می كنند و برخی هم برای دفاع از خود می گویند: مردمی كه فی الحال در بادرود زندگی می كنند مهاجرینی هستند كه قدمت حضورشان در این منطقه به بیش از 200 سال نمی رسد.

نظرات() 

یکشنبه 28 فروردین 1390

عزاداری های بادرود؟

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: بادرود یعنی چه؟، 

نظرتون درباره عزاداریهای ایام فاطمیه ی بادرود چیه؟

نظرات() 

یکشنبه 21 فروردین 1390

نگاه جامعه شناختی به بادرود

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: تاریخچه بادرود، بادرود یعنی چه؟، 

این نگاه یك جامعه شناس هست كه به هنگام ورود به بادرود برایش ایجاد شده ، این جامعه شناس وقتی كه وارد این شهر می شود می گوید: چرا مردم این شهر انار را نماد خودشان معرفی كرده اند؟ در حالی كه شهرهای زیادی داریم كه انار دارند و و انارهایشان درجه یك هست ولی به عنوان نماد معرفی نكرده اند در حالی كه می توانستند چیزهایی را به عنوان نماد معرفی بكنند كه حكایت شخصیت آنها بكند در حالی كه این انار گویای آن هست كه تزلزل در شخصیت این مردم موجب شده كه خودشان را پشت یك میوه مخفی كنند البته می شود گفت مسئولین این شهر دارای چنین هویت هستند .
وقتی كه وارد حرم امام زاده آقا علی عباس و محمد  شدند فرمودند: از همه عجیب تر آن است كه چرا با وجود این دو امامزاده به جای استفاده از نمادهای دینی و مذهبی از اون نماد استفاده كرده اند و به ذهن بنده این آمده است كه نكند اینها دینی و مذهبی نیستند و نخواسته اند نمادشان دینی باشد و شاید بعضی ها توجیه كنند كه انار میوه ایی بهشتی است و در قرآن بیان شده اما هیچكس انار را به عنوان نماد دینی و مذهبی نمی شناسد. و همچنان كه نمادها عناصر فرهنگ یك جامعه هستند این نماد حكایت از فرهنگ مادی این منطقه است و نمادهای معنوی جایگاه كمی دارند.  

نظرات() 

شنبه 6 فروردین 1390

رهپویش بادرود

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: بادرود یعنی چه؟، 

رهپویش بادرود بعد از كم آوردن مطلب به پروژه حدیث سازی روی آورد

نظرات() 

شنبه 6 فروردین 1390

مسجد آدینه بادرود

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: تاریخچه بادرود، 

خیلی جالبه كه بعضی ها حاضر نیستند نام مسجد رو ببرن و با به كار بردن كلمه پرستشگاه به جای كلمه مسجد می خواهند نام اسلام و مسجد را در اذهان مخدوش كنند. و بدون مدرك نسبت آتش پرستی در این مكان رو میدن و افتخار می كنند كه به جای خدا پرستی آتش پرست و خورشید پرست بودند. البته همه مردم بادرود می دونند كه از اجدادشون هیچ كدوم در این سرزمین زندگی نمی كرده اند.
همه مردم جهان می دونند كه بازمانده از بنای گذشته این مسجد مربوط به بنای اسلامی است كه ربطی به میتراییسم و خواهر و برادرش نداره.

نظرات() 

شنبه 6 فروردین 1390

تاریخچه بادرود

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: تاریخچه بادرود، 

داشتن امامزادگان علی عباس و محمد از مهمترین و بهترین ویژگی این منطقه است و به سبب وجود این دو بزرگوار در این منطقه بركات خداوند استمرار دارد . هرچند انسانهای این منطقه در این 1200 سال بارهای بار عوض شده اند یعنی بارهای بار این منطقه متروكه شده و خالی از سكنه شده و دوباره رهگذران در این منطقه به حرمت این دو امامزاده ماندگار شده اند و درست است كه مردم كنونی بادرود و شهرو روستای اطراف آخرین انسانهایی بوده اند كه خانواده های خود را تا چندین نسل در این منطقه نگه داشته اند و پیش از آن چون منطقه كویر بوده یك عده كه از نایین و برخی مناطق از این منطقه عبور می كرده اند كه در اینجا ماندگار می شوند كه بعدها از جاهای دیگر مانند یزد ، شیراز ،خراسان و... به اینجا سفر كردند به نظر می رسد كه اینها اصحاب باد بوده اند یعنی چون باد مسیر سفر انها را عوض كرده و به این منطقه كشانده است این منطقه را باد نامیده اند اگر در اشعار گذشته بادرودی ها دقت كنید نام بادرود یا با افشان به چشم نمی خورد تنها با كلمه باد به سرایدن شعر پرداخته اند و این خود حكایت از آن می كند كه نام بادرود مجعول حال برخی از افراد است نه اینكه سبقه ی تاریخی داشته باشد و با دقت بیشتر مشخص می شود كه خیلی از اشعار به زبان فارسی است یعنی مهاجرین فارسی زبان بوده اند و تنها كسانی كه زبان بادی داشته اند مردمی بوده اند كه از نایین به این منطقه سفر كرده اند و در اینجا مقیم شده اند كه بر اثر مرور زمان و تداخل زبانها مقداری این لهجه تغییر یافته و به حالت كنونی در امده است

نظرات() 

شنبه 6 فروردین 1390

ناله های مسافران نوروزی در بادرود

نویسنده: بادی بادرودی   طبقه بندی: بادرود یعنی چه؟، 

مسافران نوروزی قبل از ورود به شهر بروشوری را تحویل می گیرند كه نسبت به جاهای دیدنی شهر بادرود شناخت پیدا كنند ، مسافران نوروزی به هوای دیدن خانه های اربابان بادرود به درب خانه های آنها می رون اما كسی آنها را به داخل راه نمی دهد و صاحبان خانه فریاد می زنند این خانه شخصی ماست چرا از ما سلب آسایش می كنید؟
و گاهی هم دیده شده كه فحش نصار بانیان بروشور می كنند چون برای دیدن برخی از آثار دیدنی بادرود می روند، ولی با درب بسته مواجه می شوند فكر كنم مسافران نوروزی به اندازه كافی با اخلاق بادرودی و بادرود آشنا شده اند  

نظرات() 

نویسندگان





Powered by WebGozar

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو